Så här gjorde vi för att hitta nya jobb och nya medarbetare!

Affärsreseproducenterna Pia Cedrum och Anna Lundin, försäljningschefen Mats Valsten och projektledaren Jenny Österman har alla fått jobb på Stureplans Resor via Resebemanning de senaste åren. Vi ställde några frågor till dem om hur tiden på den nya arbetsplatsen har varit, och till VD:n Tarja Widell om hur det är att rekrytera personal med hjälp av Resebemanning.

Tarja Widell VD

Berätta kort om din bakgrund och tidigare jobberfarenhet!

Pia Cedrum: Jag har jobbat på Kleins resebyrå i 10år, därefter Amex i 15 år. Jag har jobbat med affärsresor och varit kund ansvarig, flygansvarig, med mera.

Anna Lundin: Jag har jobbat cirka 12 år i branschen, på Ticket Privatresor och på Scanworld.

Mats Vahlsten: Efter att i 20 års tid drivit och ägt affärsreseverksamhet trivs jag nu utmärkt i min roll som försäljningschef hos Stureplans Resor. Resenäringen ligger mig varmt om hjärtat. Under karriären har det förutom VD inneburit flera olika roller; affärsresechef, gruppansvarig, affärsresekonsult, KAM-ansvarig och marknadsansvarig.

Jenny Österman: Jag började i branschen 1991. Har jobbat mestadels på mindre affärsresebyråer men även på stora byråer. Har hoppat mellan privat, affärs- och gruppsidan så jag känner mig hemma i alla segmenten.

 

Hur kom du första gången i kontakt med Resebemanning?

Pia Cedrum: Jag mejlade till Resebemanning då jag ville tillbaka till branschen efter att jag gjort annat i 3 år.

Anna Lundin: Jag blev på grund av arbetsbrist tyvärr uppsagd från Scanworld och då registrerade jag mig hos Resebemanning.

Mats Vahlsten: Jag la i april 2017 in min CV via Resebemannings hemsida och blev kontaktad och intervjuad av Jannica.

Jenny Österman: Jag blev arbetslös efter att den byrån jag jobbade på lades ner och kontaktade då Resebemanning för att få möjlighet att prova lite olika ställen.

Tarja Widell: Första gången jag kom i kontakt mer Resebemanning måste ha varit för 5 år sedan , strax efter att jag tillträdde tjänsten som VD på Stureplans Resor. Vi var då i behov av rekrytering samt bemanning för att stärka upp vid arbetstoppar.

 

Hur såg din arbetssituation ut när du blev aktuell för jobbet hos Stureplans Resor?

Pia Cedrum: Jag arbetade på ett mindre privat företag.

Anna Lundin: Fick en kortare projektanställning på Birdie Golf Tours via Resebemanning. När sedan jobbet på Stureplans dök upp blev det en ”match”!

Mats Vahlsten: Jag hade sålt och slutat på min gamla affärsresebyrå. Tog det lugnt i cirka sex månader och tog sedan kontakt med Resebemanning.

 

Hur gick rekryteringen till och vad har du för befattning där?

Pia Cedrum: Jag mailade mitt CV till Resebemanning, som ringde upp mig efter bara ett par dagar. Därefter gick det ganska snabbt. Träffade Tarja på Stureplans Resor efter ytterligare några dagar, och sedan en gång till. Efter det blev jag anställd.

Anna Lundin: Jag blev kallad till intervju och några dagar efter fick jag skriva på.

Mats Vahlsten: Stureplans Resor hade behov av en halvtidstjänst som affärsreseproducent vilket passade mig utmärkt. Men redan från hösten 2017 ändrades behovet till 100 % och under senhösten ändrades tjänsten till nuvarande försäljningschef. Har även ett administrativt ansvar som onlineexpert i vårt nya självbokningssystem cytric.

Jenny Österman: Jag fick en månads uthyrning på Stureplans på gruppavdelningen och blev efter det anställd.

 

Hur trivs du på arbetsplatsen?

Pia Cedrum: Jag trivs fantastiskt bra på Stureplans. Jobbar med affärsresor och som kundansvarig med bemanning på vår avdelning. Stimulerande och utvecklande. Underbara kollegor och alltid nya utmaningar.

Anna Lundin: Jag trivs mycket bra! Här är alla delaktiga i det mesta och jag har lärt mig väldigt mycket sedan jag kom hit.

Mats Vahlsten: Trivs fantastiskt bra! Är utmanande och flexibelt med härliga kollegor runt omkring som man lär sig och utvecklas med. Det händer alltid något roligt på Stureplans Resor, kan vara allt ifrån kundevent, nykundsförsäljning, att implementera online, sälja resor med mera. En annan underlättande faktor är att Stureplans Resor hade samma stödsystem som jag var van vid i den tidigare tjänsten.

 

Vad tycker du har varit fördelarna med att hitta jobb (och personal) via Resebemanning istället för att söka på egen hand?

Pia Cedrum: En stor fördel för mig med att gå genom Resebemanning var att ni förstod snabbt vad jag var ute efter och kunde sätta ihop mig med Stureplans.

Anna Lundin: De vet var man passar in!

Mats Vahlsten: Resebemanning har en uppdaterad kunddatabas och kan enkelt sammanfoga arbetsgivare och sökande. Det gör det enklare och smidigare för båda parter.

Tarja Widell: Vi tycker att de har förstått exakt vilken profil och vilka personlighet som passar och trivs hos oss. Vi är en resebyrå som arbetar mycket nära våra uppdragsgivare och gör som uttrycket säger – allt från ax till limpa. Detta ger oss en arbetsplats med mycket höga krav på kunskap men också personlighet och servicenivå. Vid varje rekrytering eller bemanningsuppdrag har Resebemanning lyckats med att finna det vi söker! Nu senast i augusti anställde vi ytterligare en person från Resebemanning, Mia Asker som personlig Privatreseproducent!

Vi finns här för att hjälpa dig som arbetssökande samt dig som företagare inom resebranschen,besöksnäringen och mötesindustrin. Välkommen!

Vi hittar alltid en arbetsrelation med passion 🙂