Nybakade resekonsulter på väg ut i branschen

Juni och doftande syrener betyder skolavslutning och sånger om en ljusnande framtid. Hur ser då dagens pinfärska resekonsulter på sin framtid? Resebemanning hälsade på hos Frans Schartaus Handelsinstituts avgångselever för att stämma av hur de känner inför sitt inträde på arbetsmarknaden. Vi passade också på att berätta om hur det är att söka arbete via Resebemanning och att välkomna eleverna att registrera sitt CV hos oss.

Det är näst sista skoldagen för de 28 elever som sedan 2015 studerat på resekonsultutbildningen och stämningen i gruppen är spänt förväntansfull. Dagen efter är det äntligen dags för avslutning och läraren Cecilia Ericsson presenterar oss för den ambitiösa klassen. Nästan alla har redan fått jobb, antingen sommarvikariat eller tillsvidareanställningar, och övriga väntar besked på ansökningar, planerar att studera vidare eller funderar på att starta eget. Hur känns det då att ta de första stegen ut i resebranschen?
– Kul!
– Skönt!
– Taggad!

Olika intressen i en mixad klass
Att framtiden för eleverna är ljus råder det inga tvivel om – som vi redan kunnat konstatera i ett tidigare inlägg finns det en stor efterfrågan på nyutexaminerade resekonsulter i en bransch som bara verka växa och växa. Frans Schartaus elever har fått jobb på företag som exempelvis Egencia, Travellink, Resfeber, Ving och Kilroy i Sverige. Andra kommer att fortsätta sin karriär på DMC utomlands och flera är nyfikna på att nischa sig inom till exempel grupp och konferens eller temaresor. De som studerat på resekonsultutbildningen har ett helt smörgåsbord av roller att välja mellan när de söker jobb, och det står helt klart att det finns många olika intressen och framtidsvisioner i den mångfacetterade klassen. Här finns elever i åldrarna 22 till 46 år och med ursprung från ett flertal olika länder. Men på en punkt är de flesta lika – som på många andra utbildningar som riktar sig mot en servicebransch är de flesta kvinnor. I klassen är det bara tre killar.
– Det försöker vi ändra på genom att ha med killar på bilder och vid mässor när vi marknadsför utbildningen, säger Cecilia. Fler killar behövs. Och fler studenter med mångkulturell bakgrund vill vi också gärna ha!

Erfarenheten ett gissel
De flesta i klassen upplever att arbetsmarknaden är god och att det har varit ganska enkelt att hitta jobb, men att det ofta finns en stötesten: erfarenheten.
– Det är många företag som söker efter kandidater som redan har jobbat i branschen, istället för att se att man har ett nytänkande och är kreativ och öppen, menar en elev.
Jannica håller med; många av de företag som kontaktar Resebemanning vill också hellre satsa på säkra kort än att ta in någon ny som behöver upplärning. Samtidigt påpekar Cecilia Ericsson att det även finns företag, och kanske särskilt när det gäller rekrytering, som anser att det finns många positiva aspekter med att anlita en kandidat som precis är färdig med studierna – förmågan att se saker med nya fräscha ögon, flexibilitet men också att man ofta har den tekniska kompetensen som de äldre ibland saknar.
Någonting som verkligen rustat eleverna för den kommande karriären är också de långa LIA-perioderna som ingår i utbildningen, där eleverna fått möjlighet att praktiskt applicera sina teoretiska kunskaper i det verkliga yrkeslivet. Flera av eleverna i klassen har fått arbete på sina tidigare praktikplatser.
– Vi som haft en lång LIA på ett företag har ju ett litet försprång. Man har ju redan fått sin upplärning och praktik. Så när jag börjar på mitt företag kan jag sätta igång och jobba från första dagen, menar en elev.

Förändrade framtidsdrömmar
Det var två år sedan eleverna skickade in sina ansökningar till resekonsultutbildningen på Frans Schartaus Handelsinstitut. Sedan dess har det hänt mycket, såväl på ett kunskapsmässigt som ett personligt plan. Flera i klassen säger att deras ursprungliga intressen och yrkesdrömmar har förändrats en hel del sedan kursstarten.
– Jag ville till chartern och hade min första LIA där, men nu vill jag mer till någon DMC eller liknande där det är mer varierade arbetsuppgifter, säger en elev.
– Jag hade inte koll på vilka branscher som fanns inom branschen, så jag kan känna att mitt fokus ändrats väldigt mycket, säger en annan. Jag trodde att jag skulle hamna på affärsresebyrå men har tänkt om och vill testa lite allt möjligt, och DMC hade jag aldrig hört talas om. Så det har varit jättekul att ha fått se så mycket av hela branschen.

Mer nischad mot utgående resor 
Att jobba som resesäljare, producent, onlinespecialist, inom grupp och konferens, affärsresor och charter – alla roller är möjliga efter examen och det är elevernas egna intressen som avgör var de till slut hamnar. Att segmentet grupp och konferens ökar både i Sverige och utomlands konstaterar både Jannica och Cecilia, och flera av eleverna i klassen har också sökt sig dit. I studieplanen läser man även lite om inkommande turism, men enligt Cecilia har man har inte satsat lika stort där. Tvärtom så vill skolans styrelse profilera utbildningen ännu mer mot utgående turism – att sälja, paketera och marknadsföra resor till utlandet, och att införa mer engelska så att man i framtiden ska känna sig bekväm med att kontakta utländska leverantörer.

Många av eleverna ställde sig positiva till att kontakta Resebemanning för att i framtiden få tips och stöd i sitt jobbsökande. Vi ser fram emot att få med Frans Schartaus duktiga kandidater i vårt nätverk och önskar alla nyblivna resekonsulter ett varmt lycka till i jobbsökandet och sina framtida karriärer!