Månadens matchning: Natalia och Mathias på Travelport Hotelzon

Att behärska flera språk är en ovärderlig kompetens när man söker jobb inom resebranschen. Det vet Natalia Sarmaniuc, som med sina kunskaper i svenska, engelska, franska och rumänska lyckades knipa tjänsten som Customer Service specialist på Travelport Hotelzon i tuff konkurrens. På sin nya internationella arbetsplats får hon möjlighet att kommunicera med kollegor i ett flertal länder såsom Finland, Storbritannien och Rumänien.

I rollen som Customer Service Specialist ser Natalia till att hjälpa företagets affärsresenärer med förfrågningar kring hotellbokningar, nya profiler i Hotelzon, uppdateringar i systemet och anpassning av resepolicy enligt företagens önskemål. Redan när hon via Resebemanning fick erbjudandet att gå på intervju hos Travelport Hotelzon kände hon direkt att tjänsten skulle passa henne perfekt. Hennes chef Mathias Andersson tycker också att matchningen blev mycket lyckad.
– Natalia hade en högst relevant bakgrund från kundtjänst hos en online-resebyrå, goda språkkunskaper och gjorde ett härligt intryck genom hela processen. Även om det fanns andra bra kandidater så kändes Natalia som ett givet val för att passa in både till uppgifterna och företaget.

Trygg samarbetspartner
Natalia kommer ursprungligen från Moldavien och har en gedigen bakgrund inom resor och turism på sitt CV. I hemlandet gick hon en högskoleutbildning i främmande språk och en turismutbildning samt arbetade som resesäljare i butik. I Sverige vidareutbildande hon sig sedan på Travel Education Center till Internationell resekonsult och fick jobb direkt efter studierna på en OTA. På meritlistan finns även uppdrag för en DMC i Stockholm och som tolk.

Det första mötet med Resebemanning skedde år 2015 på skolan i Norrtälje, som Jannica besökte för att berätta om företagets verksamhet och hur de arbetar för att förmedla uppdrag inom resebranschen och besöksnäringen.
– Redan då hade jag i bakhuvudet att det här är ett företag man kan få hjälp av, minns Natalia. Att Resebemanning samma år vann Grand Travel Awards pris som Årets Nydanare tycker jag tyder på att man lita på dem. Så när det vad dags för mig att söka nytt jobb var Resebemanning mitt första alternativ att vända mig till.
Mathias Andersson har känt Jannica i flera år och följt hennes utveckling inom resebranschen, så för honom kändes det naturligt att söka sig till just Resebemanning när Travelport Hotelzon var i behov av att rekrytera.
– Jag hade en god känsla för att verksamheten gick bra, så det kändes som en utmärkt möjlighet att få hjälp hos dem. Travelport Hotelzon har kundservicepersonal i flera länder, och när en svensk kundservicemedarbetare fick chansen att byta inriktning önskade vi rekrytera en person med god erfarenhet av kundservice online och via telefon, med fördel med bakgrund och kompetens från resebranschen, berättar Mathias.

Bra stöd åt både företag och kandidat
Natalia har nu arbetat på Travelport Hotelzon i åtta månader och både hon och arbetsgivaren upplever att samarbetet fungerar toppen.
– Det är mycket nytt förstås, men Natalia har en stark vilja att lära, en bra förståelse för jobbet och branschen, och en vilja att finna lösningar genom att jobba hårt och göra det som krävs, säger Mathias. Hennes positiva attityd har gjort det lätt att välkomna henne in i gruppen.
Natalia själv tycker att Travelport Hotelzon är en fantastisk arbetsplats.
– Jag är väldigt lycklig över att vara en del av Hotelzon. Mina kollegor, som sitter i Sverige och i andra länder, är otroligt trevliga och hjälpsamma. Som nyanställd behöver man stöd och vägledning och det fick jag verkligen!

Mathias säger att han definitivt kan rekommendera Resebemanning när det gäller att snabbt och effektivt få tag på kompetent personal.
– Med en insats i starten för att säkra att de visste vad vi letade efter gick hela processen väldigt smidigt. Bra tillgång till relevanta kandidater, bra förarbete för att göra det enkelt för oss att fatta beslut, och stöd med det praktiska. Att Resebemanning dessutom erbjuder olika prismodeller gör det enkelt att finna former för samarbetet.
Natalia uppskattar det varma bemötandet hon fick av Jannica och Susanna på kontoret.
– Den lugna stämningen samt tryggheten de spred gjorde mig väldigt avslappnad och tillitsfull. Det är en stor fördel att kunna ställa massor av frågor och att känna stödet i att det finns någon som vill och kan hjälpa med ett jobb – man känner sig inte ensam i jobbsökarprocessen. Jag uppskattade också väldigt mycket uppföljningen en månad efter att jag börjat på Hotelzon när Annie besökte mig på kontoret. Jag har sedan varmt rekommenderat Resebemanning till mina bekanta och före detta kollegor. De gör ju ett kanonjobb!

Är DITT företag i behov av extra personal? Vi på Resebemanning är experter på bemanning och rekrytering inom resebranschen, besöksnäringen och mötesindustrin. Kontakta oss så berättar vi hur vi kan förse din arbetsplats med kompetenta, erfarna och glada medarbetare! Vi hittar alltid en arbetsrelation med passion.